Online netwerken juist nu onmisbaar voor ondernemers!

Online netwerken juist nu onmisbaar voor ondernemers!

2020… Het corona jaar! Opeens was iedereen op zichzelf aangewezen en moest je het maar zien vol te houden met je onderneming. Het niet hebben van netwerkervaring maakt het dan nog lastiger. Om maar niet te beginnen over hoe eng dat online netwerken allemaal wel niet lijkt. Wat kan ik wel zeggen? Wat kan echt niet? Waar begin ik überhaupt? Zitten mensen hierop te wachten? Wat is nu het belangrijkste? Je kunt jezelf veel vragen stellen als je denkt aan online netwerken. Gelukkig kan ik je helpen met een paar handvatten om ZELF online te gaan netwerken. Ook deel ik de overeenkomsten tussen online en offline netwerken in deze blog.

Online netwerken kan overal

Het grootste voordeel van online netwerken ten opzichte van fysiek netwerken is, dat er veel platformen zijn, waar je gebruik van kan maken om online netwerken te realiseren. Je bepaalt zelf de plaats, tijd en hoelang je gaat netwerken.

Om te beginnen. Welke kanalen moet je gebruiken tijdens het online netwerken?

Een vraag waar voor ieder een ander antwoord geldt. Dit omdat het afhangt van je doel. Wil je zakelijke professionals in je netwerk? Dan is LinkedIn een goede optie en deze gebruik ik zelf veel. Wil je veel jonge mensen in je netwerk? Dan is een platform als Instagram een betere keuze. Wil je makkelijk aan veel mensen informatie overbrengen en ECHT interactie met je netwerk? Dan is Clubhouse een goed alternatief, dit is een app voor gebruikers om gesprekken te voeren met alleen audio en zonder beeld. Bepaal dus eerst wie je wil bereiken. Vervolgens bekijk je op welk platform je doelgroep actief is, om hen zo op effectieve wijze te bereiken. Ik leg heel kort even Instagram uit. Dit is een platform waar je foto’s en video’s deelt om in contact te komen met je doelgroep. De doelgroep die je hier aanspreekt,  is heel groot omdat het platform in Nederland alleen al meer dan 4.5 miljoen gebruikers heeft. Doe hier als ondernemer je voordeel mee!

Ik stel mezelf hierbij de vragen: “Wie wil ik bereiken? Wat wil ik bereiken? Hoe ga ik dat bereiken?”

Hoe vaak moet ik iets delen bij online netwerken?

Voor veel ondernemers is dit een spannend punt, waar de meningen over verdeeld zijn. Hoe weet je nu hoe vaak je iets moet delen? Heb je veel en vooral goede content? Plaats dan minimaal twee keer per week een bericht! Op deze manier zien mensen je vaak voorbijkomen en gaan ze jou eerder volgen, om op de hoogte te blijven van de kennis die je deelt.

Heb je wat minder content? Geen probleem, plaats dan wekelijks een bericht! De sleutel tot succesvol online netwerken is consistentie! Post op een regelmatig tijdstip, op een vaste dag(en). Op die manier creëer je structuur, iets waar je online netwerk waarde aan hecht. Timemanagement speelt een grote rol wanneer je regelmatig content wil delen. Zie het als een moment dat je elkaar tegenkomt in de winkelstraat. Als je het weet van iemand dat die persoon op een bepaald tijdstip in de stad is, kun je misschien nog even een praatje maken. Dit is online precies hetzelfde. Mensen onthouden wanneer je iets gaat posten en zijn benieuwd wat je te vertellen hebt.

Welke soort content moet ik hebben als ik online ga netwerken?

Er zijn veel verschillende soorten content. Je kunt een blog maken, je kunt vloggen, je kunt een column schrijven of je maakt een White paper. Achter deze verschillende vormen zit de rode draad: wat is de boodschap die ik over wil brengen? Zorg dat jouw content aansluit bij de vraag van jouw (potentiële) klant en netwerk. Laat zien, dat jij de expert bent en dat je een antwoord hebt op een probleem/vraagstuk. Op die manier denken mensen uit je netwerk eerder aan jou, als ze iemand binnen jouw vakgebied nodig hebben. En weet, dat heel veel mensen, die jou nog niet kennen je eerst een tijd anoniem volgen voordat ze contact met je gaan maken.

Sta open voor feedback tijdens het online netwerken

Om online goed te kunnen netwerken, moet je openstaan voor feedback. Mensen hebben af en toe suggesties die zeer waardevol zijn. Bekijk deze feedback niet negatief, maar zie het als een cadeautje zoals ik ooit geleerd heb tijdens een opleiding! Pak er de positieve en verbeterpunten uit, waar je mee aan de slag kunt, maar blijf ook kritisch naar jezelf kijken. Ook hier is een overeenkomst tussen online en offline netwerken. Luister naar wat andere te zeggen hebben om jezelf te blijven ontwikkelen.

Vraag eens in je persoonlijke omgeving rond, of ze nog een idee of aanpassing hebben, voor de content die je hebt gepost. Op die manier krijg je nieuwe perspectieven te zien en blijf je scherp, in het creëren van de juiste content.

Hoe onderhoud ik mijn online netwerk?

Je online netwerk blijft zich ontwikkelen. Het is daarom belangrijk om mee te ontwikkelen, zodat je netwerk goed onderhouden wordt. Stuur mensen af en toe een berichtje. Een simpel berichtje kan al direct een gesprek op gang brengen en voordat je het weet, heb je weer een nieuwe klant of aanbeveling! Wees hier dus actief mee bezig en laat van je horen. Biedt je hulp aan en durf ook om hulp te vragen, daar is niks mis mee. Dit is tevens ook een belangrijk onderdeel om een sterk netwerk te onderhouden. Het gezegde: ,,Voorkomen is beter dan genezen” geldt ook voor netwerken. Voorkom dat belangrijke relaties verwateren en blijf interesse tonen, ook als je elkaar niet perse voor zaken nodig hebt. Zie een online gesprek starten als een offline koffie moment!

Forceer geen gigantisch onlinenetwerk

Netwerken heeft tijd nodig, zowel online als offline. Je hebt niet in één keer 500+ connecties op LinkedIn. Het is dus belangrijk om reële verwachtingen te hebben bij het opzetten van een online netwerk. Wees er actief mee bezig, maar ga het niet forceren. Ikzelf ga altijd voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Daardoor zijn de aantallen wellicht iets lager, maar ben ik wel kritisch wie ik wel en niet toelaat aan mijn netwerk en ken ik de meesten ook, al is het maar minimaal.

3 Overeenkomsten met offline netwerken

  • Oprechte interesse in de ander steken is voor beide manieren de basis van netwerken.
  • Deel iets zonder er iets voor terug te verwachten.
  • Online en offline netwerkrelaties moet je beiden goed onderhouden met vitamine A, oftewel aandacht!

 

Het belangrijkste van online netwerken is…

Beginnen! Ik kan je nog veel meer tips en tricks geven, maar uiteindelijk moet jij actie ondernemen! Het hebben van een netwerk brengt een hoop voordelen met zich mee. Je leert veel nieuwe mensen kennen en als ondernemer is dit heel belangrijk. Vind hier ook je plezier in. Netwerken is leuk en het is goed om jezelf op te pakken en aan de slag te gaan. Geen reden meer voor een excuus, want netwerken is nu nog belangrijker dan ooit!

Mocht je nou moeite hebben met het zetten van die 1e stap, neem dan gerust contact met mij op via mijn website of email yvonne@bureaudiamant.nl of via telefoon 06-13783963 en ik help je met een gratis advies gesprek verder!

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *